Πέμπτη, 21 Μαρτίου 2019

Ολοκληρώθηκε η συνάντηση Κατρούγκαλου-Τσαβούσογλου: Η Άγκυρα ζητάει τα πάντα σε Αιγαίο-Κύπρο

Kαθώς το Κυπριακό, τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης και οι σχέσεις ΕΕ-Τουρκίας βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης Γ.Κατρούγκαλου και Μ.Τσαβούσογλου με έμφαση στα ΜΟΕ τα οποία θα είναι «ραμένα και κομμένα» στα συμφέροντα της Άγκυρας.
Πέραν των ΜΟΕ όμως η κυβέρνηση Τσίπρα θέλει να ξανανοίξει και πάλι το Κυπριακό χωρίς να υπάρχει η βάση της κατάργησης των εγγυήσεων και της αποχώρησης του κατοχικού στρατού πριν να υπάρξει οποιαδήποτε διαπραγμάτευση.

Υπάρχουν μεγάλες πιέσεις από έξωθεν κέντρα για άμεση επίλυση του Κυπριακού και των ελληνοτουρκικών για έναν πολύ απλό λόγο: Ο Turkish Stream σε λίγους μήνες γίνεται ενεργός. Ο East Med για να κατασεκυαστεί και για να εξορυχθούν τα κοιτάσματα της Α.Μεσογείου θα απαιτηθούν πάνω από 7 χρόνια, που σημαίνει ότι οι Ρώσοι προηγούνται κατά πολύ και τα όποια προβλήματα πρέπει να λυθούν... χθες.
Ολοκληρώθηκε το πρωί της Πέμπτης η συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών Ελλάδας και Τουρκίας στην Αττάλεια.
Πρόκειται για άτυπη, προπαρασκευαστική συνάντηση, η οποία αποτέλεσε έναν ακόμη σταθμό στην αποτύπωση ενός οδικού χάρτη με στόχο την περαιτέρω εκτόνωση της έντασης στο Αιγαίο, σημειώνουν διπλωματικές πηγές.
Η προώθηση θετικής ατζέντας αφενός και η διερεύνηση των προθέσεων της τουρκικής πλευράς σε σχέση με τον μηχανισμό που θα μπορούσε να αντικαταστήσει το καθεστώς των εγγυήσεων, στη βάση του Διεθνούς Δικαίου, συνιστούν τους δύο βασικούς πυλώνες της συζήτησης που θα είχαν οι δύο υπουργοί.
Ο κ. Κατρούγκαλος κατέστησε επανειλημμένως σαφή την βούληση της Ελλάδας για άμεση επανέναρξη των διαπραγματεύσεων στο Κυπριακό, εφόσον όμως προηγηθεί ουσιαστική συζήτηση, που θα οδηγήσει σε πρόοδο η οποία θα επιτρέψει να ξεκινήσουν καρποφόρες συνομιλίες και να αξιοποιηθούν τα βήματα που έγιναν στο Κραν Μοντανά.
Τη θέση ότι για να μπορέσει να ξεκινήσει μία νέα διαπραγμάτευση στο Κυπριακό, θα πρέπει πρώτα οι δύο πλευρές να αποφασίσουν τι θα συζητήσουν και πώς θα διαπραγματευτούν, εξέφρασε ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου.
Ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας ανέφερε ακόμη ότι «δεν μπορούμε να έχουμε άλλη μία αποτυχία και δεν μπορούμε να ξεκινήσουμε μια διαπραγμάτευση απλά για να ξεκινήσουμε. Δεν μπορεί να είναι ανοιχτού τέλους και πρέπει να καταλήξει σε ένα αποτέλεσμα κοινά αποδεκτό και από τις δύο κοινότητες».
Εν ολίγοις θέλουν διαπραγμάτευση από μηδενική βάση χωρίς προαπαιτούμενα που είναι η κατάργηση των εγγυήσεων και η αποχώρηση του κατοχικού στρατού από την Κύπρο.
Το τρίτο θέμα θα είναι οι σχέσεις της Τουρκίας με την ΕΕ. Η πάγια θέση της Ελλάδας είναι υπέρ της ευρωπαϊκής προοπτικής της Τουρκίας, υπό την προϋπόθεση, ασφαλώς, ότι η Άγκυρα θα σεβαστεί το Διεθνές Δίκαιο και τους κανόνες καλής γειτονίας, θεωρώντας ότι είναι προς το συμφέρον όλων να μείνει ανοιχτός ο ευρωπαϊκός της δρόμος.
Όσον αφροά τα ΜΟΕ η τουρκική πλευρά ζητάει τα... πάντα και επί της ουσίας πρόκειται για έμμεση αναγνώριση «συνδιαχείρισης» στο Αιγαίο.
1.Δήλωση- συμφωνία της ελληνικής πλευράς ότι στο εξής θα εφαρμόζεται ανελλιπώς το Μνημόνιο Παπούλια- Γιλμάζ του 1988 και της επέκτασης του στη συμφωνία Μπακογιάννη- Γκιουλ το 2006. 
Η Άγκυρα έχει επιμείνει ιδιαιτέρως σ' αυτή τη διατύπωση, την οποία ζήτησε μετ’ επιτάσεως ο Τούρκος ΥΕΘΑ Χ.Ακάρ από τον Έλληνα ΥΕΘΑ Ε.Αποστολάκη  κατά την πρόσφατη συνάντηση τους στις Βρυξέλλες.
Μια ρητή δέσμευση της ελληνικής πλευράς στην τήρηση του Μνημονίου, διευκολύνει την Άγκυρα να επιχειρηματολογήσει  ότι και η Αθήνα δεν έχει εφαρμόσει στο ακέραιο το Μνημόνιο, το οποίο επομένως χρήζει αποσαφηνίσεων, διευκρινίσεων και προσθηκών. 
Και τούτο διότι το υφιστάμενο Μνημόνιο Παπούλια-Γιλμάζ δίνει σε αμφότερα τα μέρη «το δικαίωμα χρήσης της ανοιχτής θάλασσας και του διεθνούς εναερίου χώρου του Αιγαίου»...
Η μη σαφής  και ρητή αναφορά του Μνημονίου στο FIR  Αθηνών, ούτε και σε συγκεκριμένη περιοχή του Αιγαίου, επιτρέπει τώρα στην Άγκυρα να προχωρήσει σε προτάσεις εξουδετέρωσης του και συγκυριαρχίας στο Αιγαίο.
2.Σχέδια πτήσης
Η Άγκυρα επιμένει σταθερά ότι δεν προβλέπονται από τον ICAO  κατάθεση σχεδίων πτήσης στρατιωτικών αεροσκαφών μέσα στο FIR Αθηνών, επικαλούμενη το άρθρο 3 του ICAO  (τα στρατιωτικά αεροσκάφη εξαιρούνται των κανόνων  του ICAO) και το άρθρο 39 της Διεθνούς Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας (τα στρατιωτικά αεροσκάφη πετούν ιδία ευθύνη – due regard- στο διεθνή εναέριο χώρο). 
3. Παραβιάσεις
Η Τουρκία οχυρωμένη πίσω από τις παράνομες διαταγές του ΝΑΤΟ (βλέπε pronews) για το (ανύπαρκτο) καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης 20 ελληνικών νησιών του Αν.Αιγαίου  επιμένει ότι η Ελλάδα είναι αυτή που κάνει παραβιάσεις κάθε φορά που αεροσκάφη της περνάνε πάνω από τα νησιά αυτά. Και γι’ αυτό και η Τουρκία, ως απάντηση, κάνει και αυτή παραβιάσεις των νατοϊκών διαταγών.
Το θέμα αυτό επανέφερε όσο πιο γλαφυρά μπορούσε ο πρόεδρος Ρ.Τ,Ερντογάν σε πρόσφατη συνέντευξη του «όσο πετάνε ελληνικά αεροπλάνα θα πετάμε κι εμείς στο Αιγαίο». Το θέμα είναι γνωστό και επισήμως στην ελληνική πλευρά από το 2010, όταν ο τότε Τούρκος ΥΠΕΞ Α.Νταβούτογλου στην Αθήνα κατηγόρησε την Ελλάδα ότι «κάνει παραβιάσεις» χωρίς καμιά απάντηση από την τότε ελληνική κυβέρνηση..
Η Τουρκία δηλαδή, απαιτώντας από την Αθήνα να μην πετούν τα ελληνικά αεροσκάφη πάνω από τα ελληνικά νησιά του Αν. Αιγαίου-δηλαδή να μην υπερίπτανται ή να ασκούνται  στην ελληνική κυριαρχία -έχει στόχο την αποποίηση της ελληνικής κυριαρχίας στα ελληνικά νησιά του Αν Αιγαίου.
4. Συνθήκες
Η Τουρκία επιμένει να ανοίξει το κεφάλαιο της Αναθεώρησης των Συνθηκών με γνώμονα  τη δική της έκνομη «ερμηνεία» με αρωγό τις διαταγές του ΝΑΤΟ.
5. ΜΟΕ
Η Τουρκία εξειδικεύει ακόμα περισσότερο τα ΜΟΕ πέραν των ήδη υπαρχόντων προτάσεων της  για εγκατάσταση διαύλου CROSS-TEL μεταξύ ΑΤΑ Λάρισας και 1ου ΑΤΑ Τουρκίας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ για ενημέρωση πτήσεων και κατάθεση ημερησίου προγράμματος τουρκικών πτήσεων(DFS) στο Αιγαίο- και οι δύο περιπτώσεις χωρίς κατάθεση σχεδίων πτήσης. (βλέπε pronews).
H Άγκυρα απαιτεί τώρα αυτά τα ΜΟΕ να εφαρμόζονται και από την Ελλάδα και από την Τουρκία:
Για οποιαδήποτε πτήση τουρκικών αεροσκαφών με δυτική πορεία μέσα στο Αιγαίο θα ενημερώνεται το ΑΤΑ Λάρισας. 
Αλλά και για κάθε πτήση ελληνικού αεροσκάφους με  ανατολική πορεία στο Αιγαίο θα ενημερώνεται αντιστοίχως το τουρκικό ΑΤΑ.
Δι’ αυτού του τρόπου η Άγκυρα επιδιώκει την εξουδετέρωση-κατάργηση του FIR Αθηνών και την μετατροπή του διεθνούς θαλασσίου και εναερίου χώρου στο Κεντρικό Αιγαίο κυρίως, σε «κοινό γήπεδο προπόνησης» για όποιον «ενοικιαστή «προλάβει πρώτος.
6. Θαλάσσια Έρευνα και Διάσωση (SAR)
Η Άγκυρα επιμένει να συμφωνήσουν οι δύο χώρες στην οριοθέτηση της περιοχής Έρευνας και Διάσωσης για θαλάσσια ατυχήματα στο Αιγαίο, στο πλαίσιο του ΙΜΟ, όπου η Τουρκία έχει κατοχυρώσει την δική της θαλάσσια περιοχή από τον 25ο μεσημβρινό και ανατολικά, ενώ η Αθήνα  έχει κατοχυρώσει στον ICAO την περιοχή έρευνας και διάσωσης για αεροπορικά ατυχήματα το FIR  Αθηνών. Επιδιωκόμενος στόχος της Άγκυρας είναι να οριοθετηθεί η θαλάσσια περιοχή  στο Αιγαίο για ναυτικά ατυχήματα χωρίς αναφορά στο FIR Αθηνών, ώστε να εγκλωβιστούν και να απομονωθούν στην τουρκική περιοχή τα ελληνικά νησιά του Αν Αιγαίου (βλέπε pronews).
7. ΑΟΖ
Η θέση της Τουρκίας παραμένει σταθερή ότι το υπέδαφος στη θάλασσα μέχρι το μέσο του Αιγαίου  και στην Κύπρο αποτελεί προέκταση των ακτών της Τουρκίας. Ως εκ τούτου, η θέση της Τουρκίας «Καζάν – Καζάν» (μισά- μισά)  διατηρείται ανέπαφη για την ΑΟΖ στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο στα όρια του FIR  Αθηνών.
8. Κατάργηση πεδίων βολής
Η Τουρκία ζητεί την κατάργηση των ελληνικών μονίμων Πεδίων Βολής και πεδίων εκπαιδευτικών πτήσεων (πεδία βολής στην Άνδρο, στα Καράβια, (στον Αργοσαρωνικό), στην Ψαθούρα (Χαλκιδική), αλλά και στην ελληνική περιοχή εκπαιδευτικών πτήσεων στην Χρυσή , νοτίως του Καστελίου. Επικαλείται προς τούτο ότι τα πεδία βολής  καταλαμβάνουν διεθνή εναέριο χώρο και παραβιάζουν το Μνημόνιο διότι δεσμεύουν περιοχές για μεγάλο χρονικό διάστημα.
9.Προσφυγικό
Η Τουρκία επανέρχεται στην αρχική επιδίωξη της -στο Σχέδιο Δράσης ΕΕ- Τουρκίας για το προσφυγικό 2015- να υπάρξουν κοινές περιπολίες, Ελλάδας- Τουρκίας  υπό Τούρκο διοικητή στη διεθνή θάλασσα για τον εντοπισμό και περισυλλογή προσφύγων.