Κυριακή, 21 Φεβρουαρίου 2021

Βυζάντιο λοιπόν και όχι Ανατολική Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, Ομιλία του κ. Κοντογιώργη

 


Έβαλα αυτόν τον τίτλο στο μήνυμά μου διότι έχει συζητηθεί και παλιοτερα αυτο το θέμα (Βυζάντιο ή Ανατολική Ρωμαϊκή αυτοκρατορία?) εδώ στο φόρουμ.


Έμεινα κατενθουσιασμένη με αυτά που έμαθα από την ομιλία του κ. Κοντογιώργη εχθές στο ΙΗΑ. Εδω ο συνδεσμος στο FB

 



Αν και με φόβο ψυχής ---γιατί δεν είμαι σε θέση να εκφράσω τη μεγάλη σημασία που έχουν τα θέματα που θίγει ο κ. Κοντογιώργης--- θα γράψω παρακάτω κάποια σημεία από την ομιλία του με την ελπίδα να σας τραβήξω το ενδιαφέρον να δείτε το βίντεο.

Τα μεγάλης σημασίας θέματα έχουν να κάνουν με το ποιοι είμαστε/ποια είναι η ταυτότητά μας, με την συνέχεια της ύπαρξής μας σαν έθνος, με την έλλειψη αυτοπεποίθησης* και το αίσθημα μειονεκτικότητας* που έχουμε απέναντι στους "πολιτισμένους Ευρωπαίους" και Αμερικάνους, με την συνέχιση της ύπαρξης του ελεύθερου ανθρώπου.

*[καποιοι θα διαμαρτυρηθούν "για ποια μειονεκτικότητα μιλάς, εδω κάποιοι ισχυρίζονται πως εμείς ανακαλύψαμε τα πάντα, ειμαστε το άλφα και το ωμεγα, πως η γλώσσα μας είναι θεϊκή κλπ."? Θα σας θυμίσω ότι χαρακτηριστικό του ανθρώπου με μειωμένη αυτοπεποίθηση --ή πληγωμένο εγω-- είναι οι εξάρσεις υπέρμετρου εγωϊσμού που μόνο αρνητικό ρόλο μπορούν να παίξουν]

Επιγραμματικά και σκόρπια (και με δικά μου λόγια):

-- Υποτιμά τον Ελληνισμό όποιος τοποθετεί την ιστορία του στα Βυζαντινα χρόνια και στα χρόνια της τουρκοκρατίας, μαζί με τον Μεσαίωνα / όποιος θεωρεί ότι αυτά τα χρόνια ιστορίας του Ελληνισμού έχουν την ίδια έλλειψη αξίας όπως ο Μεσαίωνας.

-- Υπάρχουν σκοπιμότητες πίσω από την εικόνα που προωθείται σχετικά με την έλλειψη συνέχειας του Ελληνισμού και όλα τα συναφη: α) αποδεχόμαστε τη σημερινή κατάσταση ---έλλειψη δημοκρατίας-- και όπου αυτή οδηγεί. β) Διατηρείται η ηγεμονία της Δύσης.

--- Ο όρος "έθνος" είναι υποκατηγορία του όρου "γένος" που ήταν σε μεγαλύτερη χρήση παλιότερα (αυτό μου τράβηξε την προσοχή γιατί εχω προσπαθησει να σκεφτω την αγγλική μεταφραση του "γένος" και δεν μπορώ να την βρω).

--- Το έθνος, η συλλογικότητα μιας κοινωνίας, μπορεί να υπάρξει μόνο σε καθεστώς ελευθερίας (από αυτήν μας έχουν στερήσει και έτσι σταδιακά εξαφανίζεται το έθνος).

---  Η Δημοκρατία δεν τελείωσε τον 4ο προ Χριστού αιώνα, δεν διακόπηκε, και συνεχίζεται στο Βυζάντιο. Το Βυζάντιο δεν ήταν αυτοκρατορία, ουτε θεοκρατία, ούτε μεσαίωνας, ούτε φεουδαρχία. Το Βυζάντιο διατηρεί σε σημαντικό βαθμό την "πόλη-κράτος" αλλά προστίθενται οι αρμοδιότητες που έχουν να κάνουν με την κεντρική πολιτεία. Στο Βυζάντιο δεν υπάρχει πλέον δουλεία. Η δημοκρατική αρχή που ήταν μόνο στο πολιτικό επίπεδο τώρα εφαρμόζεται και στο επίπεδο της οικονομίας. Ο βασιλιάς εκλέγεται από τον Δήμο και την Σύγκλητο, ελέγχεται, ανακαλείται (η βασιλεία στο Βυζαντιο δεν ειναι κληρονομική). Η ύπαρξη "πόλεων"/συλλογικών αποφάσεων συνεχίζεται --καταπιεσμένη-- επί τουρκοκρατίας. Δημοκρατική και η λειτουργία (δεν εννοώ την Θεία Λ.) της Εκκλησίας. Η συνέχεια της ελληνικής ταυτότητας βεβαιώνεται μέχρι την επανασταση του 1821, και επιστροφή σε αυτές τις αξίες της δημοκρατίας, συλλογικότητας, ελευθερίας ήταν και το πρόταγμα της Επανάστασης.

--- "Έλληνες" στο Βυζάντιο δεν ήταν μόνο οι μη-Χριστιανοί που πίστευαν στους θεούς του Ολύμπου. Η ονομασία είχε και εθνοτική έννοια.

---Ουδέποτε οι Βυζαντινοί δεν αποκάλεσαν το κράτος τους "Ανατολική Ρωμαϊκή αυτοκρατορία" (κάποιες φορές, "Νέα Ρώμη"). Υιοθέτησαν την έννοια του Βυζαντίου (μάλιστα θεωρούσαν πως ήταν απόγονοι του Βύζαντα) για να παραμείνουν συνδεδεμένοι με τις ελληνικές τους καταβολές, να δηλώσουν την ελληνική συνέχεια, και να αποδιώξουν τη Ρώμη από την ταυτότητά τους. Επίσης ο όρος "Ρωμανία" εμφανίζεται σπάνια. Ακούστε στο 40:26 λεπτό γιατί υιοθέτησαν "βασιλιάς των Ρωμαίων". Οι Βυζαντινοί θεωρούσαν το Βυζάντιο διάδοχο της Ρώμης, της Ρωμαϊκής ηγεμονίας. Με τον όρο  "βασιλιάς των Ρωμαίων" ήθελαν να εγκαθιδρύσουν για το Βυζάντιο το δικαίωμα της ρωμαϊκής οικουμενικής ηγεμονίας.

--- Η ηγεμονία της Ευρώπης έφτιαξε το κράτος να είναι ξένο σώμα από την κοινωνία και την βουληση τής κοινωνίας. Η ελληνική συνεχεια δεν τους συνέφερε γιατί έτσι θα έπρεπε να εξηγήσουν την κατάργηση του Δήμου. 

---Οι αλήθειες αυτές καταρρίπτουν τους μύθους περί του απολίτιστου Ελληνα επί τουρκοκρατίας (Π. Παραρά).

--- Το τέλος της Δημοκρατίας των αρχαίων Ελλήνων επήλθε στο τέλος του 19ου αιώνα. Ετσι σήμερα δεν κυβερνάει πλέον "ο αμόρφωτος ο λαός", έχουμε εξευρωπαϊστεί, έχουμε δεχθεί την απολυταρχία, όλα ψηφίζονται με τη θέληση του πρωθυπουργού (και όπου αυτή η κατάσταση οδηγεί με γρήγορα βήματα --παγκοσμιοποίηση/πλήρης υποδούλωση).

--- Η Ελληνικότητα/Ελληνισμός δεν καθορίζεται από τα γονίδια.

Να σημειώσω πως χρησιμοποιεί και ο κ Κοντογιώργης τον όρο "ανθρωποκεντρική" κοινωνία, σε αντιδιαστολή με την δεσποτική κοινωνία/φεουδαρχία. Βέβαια, το αντίθετο της δεσποτικής κοινωνίας και πολιτεύματος είναι η δημοκρατία, αλλά νομίζω πως με τον όρο  "ανθρωποκεντρική" θέλει να δώσει έμφαση στην "αξία του ανθρώπου". Δεδομένου ότι ο όρος "ανθρωποκεντρισμός" σχετίζεται με το humanism της αναγέννησης (και επομένως όχι ακριβως με την αξία του ανθρώπου) και στα αγγλικά ο όρος σημαίνει "όλα για τον άνθρωπο με αδιαφορία προς το περιβάλλον και τα ζωα", μακάρι να βρισκόταν ένας καλύτερος όρος να αντικαταστήσει το  "ανθρωποκεντρική".

Στο 1 ωρα και 37 λεπτά η ερωτηση της κυρίας Γκατζούλη...επί του πρακτέου ☺
Και στο τέλος βεβαίως ο ακούραστος Ευάγγελος προτείνει περαιτέρω αξιοποίηση των γνώσεων του κ. Κοντογιώργη ☺

Αυτά, με τον λίγο χρόνο, δυστυχώς, που μπορώ να διαθέσω. Μακάρι να ήταν στο φόρουμ μας και ο κ. Κοντογιώργης. Ομως χαίρομαι που είναι η κυρία Παραρά, η οποία ίσως να θέλει να προσθέσει κάτι. 

Vassiliki Aroniadou-Anderjaska, PhD
Maryland