Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2022

Το πέρασμα στην 5η γενιά περνά μέσα από το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 Block 50 που βαλτώνει…

 

Εφόσον προχωρήσει άμεσα η αναβάθμιση των 38 F-16 Block 50 αυτό σημαίνει ότι η Πολεμική Αεροπορία αποκτά 121 F-16 που δύναται να λειτουργήσουν δικτυοκεντρικά. Ενώ αν προσθέσουμε και τον στόλο των νεοαποκτηθέντων Rafale F3R ο στόλος που μπορεί να μοιραστεί πληροφορίες και να συνεργαστεί με την 5η γενιά μαχητικών ανεβαίνει στα 145 αεροσκάφη. Πηγή εικόνας: Πολεμική Αεροπορία


 Επτά μήνες πέρασαν από τις μέρες εκείνες που το ζήτημα της αναβάθμισης των F-16 Block 50 όδευε προς συζήτηση στη Βουλή. Ήταν Αύγουστος, λίγα 24ωρα πριν το κλείσιμο του κοινοβουλίου για το καλοκαίρι και η αντιπολίτευση αντέδρασε σημειώνοντας ότι απαιτείται χρόνος για να μελετήσει αυτό το πρόγραμμα που τότε κατέληγε στα περίπου 700 εκ. ευρώ.

Η προσπάθεια του υπουργού Εθνικής άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου επαναλήφθηκε άλλες τρεις φορές αλλά και πάλι τα «50άρια» του αεροπορικού στόλου δεν στάθηκαν τυχερά. Το επόμενο βήμα ήταν η αφαίρεση δυο σημαντικών προγραμμάτων (σ.σ. πιστοποιήσεις νέων όπλων και τα ατρακτίδια sniper) που θα περνούσαν μαζί με την αναβάθμιση των 38 μαχητικών ώστε με αυτό τον τρόπο να μειωθεί το κόστος και να προχωρήσει η συζήτηση.

Αλλά και τότε οι ενστάσεις δεν ήταν λίγες, γεγονός που οδήγησε τον φάκελο της αναβάθμισης των F-16 Block 50 και πάλι πίσω στο γραφείο του υπουργού Εθνικής άμυνας.

  • Ο ίδιος κατά την συζήτηση του εξοπλιστικού νομοσχεδίου που ψηφίστηκε την περασμένη Τρίτη στη Βουλή, κατά την ομιλία του δεν ξέχασε τα 38 αεροσκάφη, υπενθυμίζοντας προς τους παριστάμενους βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος αλλά και της αντιπολίτευσης ότι αυτή η εκκρεμότητα πρέπει να διευθετηθεί.

Και αυτό το πρόγραμμα όμως, όπως «διαβάζουν» τα γεγονότα στρατιωτικές πηγές, εντάσσεται σε εκείνα που συμπίπτουν με την τρέχουσα πληθωριστική επικαιρότητα, η οποία λειτουργεί ως ορμητικός ποταμός συμπαρασύροντας ουσιαστικά πολλούς από τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.

Αλλά την ίδια στιγμή, όπως πρώτη είχε γράψει η σελίδα μας, η JSF ομάδα του αεροσκάφους F-35 δίνει το παρόν στην Ελλάδα και έχει προχωρήσει σε πολλές και σημαντικές επαφές.

20 F-35, 3,5 δις αλλά…

Από τα όσα γίνονται γνωστά, οι Αμερικανοί έχουν προτείνει μια μοίρα αεροσκαφών 5ης γενιάς, αποτελούμενη από 20 F-35 στο ποσό των 3,5 δις ευρώ.

Και μάλιστα η συγκεκριμένη ομάδα είναι αυτή που με την παρουσία της στην Ελλάδα προσφέρει και την τεχνογνωσία για την σύνταξη της επίσημης επιστολής ενδιαφέροντος που πρέπει να συνταχθεί και ν’ αποσταλεί στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Όμως την στιγμή που η Ελλάδα ποζάρει κοντά στο F-35 (σ.σ. οι τελευταίες ηγεσίες της Πολεμικής Αεροπορίας έχουν χαρακτηρίσει μονόδρομο την προμήθεια του F-35 και το πέρασμα της αεροπορίας στην 5η γενιά) δημοσιεύματα στον διεθνή τύπο, που στηρίζονται σε δηλώσεις ιπταμένων και ανώτατων αξιωματικών από τις ΗΠΑ και άλλων χρηστών του αεροσκάφους, δεν σταματούν να ομιλούν για μια σειρά προβλημάτων που υπάρχουν στο μαχητικό 5ης γενιάς.

Οι προσπάθειες για την επίλυσή τους είναι διαρκείς αλλά αυτό δεν σημαίνει ούτε πως δεν υπάρχουν, ούτε πως λύθηκαν από τη μια μέρα στην άλλη.

Step by step θα πάμε και στο F-35 αλλά πρώτα…

Και την ώρα που όλα τα πιο πάνω απασχολούν το αεροπορικό Επιτελείο, στρατιωτικές πηγές επαναφέρουν την άμεση ανάγκη της επίλυσης του ζητήματος της αναβάθμισης των F-16 Block 50, η οποία εφόσον προχωρήσει δείχνει τη βούληση της ομοιοτυπίας στη ραχοκοκαλιά του αεροπορικού στόλου που θα υποστηρίζει τις αεροπορικές επιχειρησιακές ανάγκες για άλλα 20-25 χρόνια.

  • Μάλιστα οι ίδιες πηγές θυμίζουν ότι και η ίδια η κατασκευάστρια εταιρεία που καταγράφει την εξέλιξη της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας μετά την απόφαση για την αναβάθμιση των 85 αρχικά F-16 σε επίπεδο Viper, ήταν εκείνη που σε συνεργασία με την τότε ηγεσία της  αεροπορίας σχεδίασε τη συνέχιση των αναβαθμίσεων στα Block 50 με τα απάρτια που αφαιρούνται από τους άλλους δυο πιο σύγχρονους τύπους για την μετατροπή τους σε «οχιές».

Αλλά και στη συνέχεια, όταν το θέμα αυτό είχε αρχίσει να «παγώνει» υπήρξαν οι συζητήσεις και οι προσπάθειες ώστε να βγει από τα συρτάρια ο σχεδιασμός και να εφαρμοστεί, το ταχύτερο δυνατό με αποτέλεσμα βήμα- βήμα η Πολεμική Αεροπορία να ολοκληρώσει μια σελίδα και να γυρίσει στην επόμενη, αυτή της 5ης γενιάς.

Και τονίζουν οι ίδιες πηγές ότι τουλάχιστον τα 38 «50άρια» είναι ο πρώτος μονόδρομος που πρέπει να ολοκληρωθεί καθώς μόνο έτσι θα υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός σύγχρονων αεροσκαφών που μπορούν να σταθούν επάξια στον ουρανό του Αιγαίου τα επόμενα 20 χρόνια, υποστηρίζοντας τις μελλοντικές δικτυοκεντρικές επιχειρησιακές δυνατότητες που μπορούν να μοιράσουν τα F-35.

https://hellasjournal.com/