Τετάρτη 16 Μαρτίου 2022

Ρυθμοί after burner για την Γερμανία και τα F-35: Στην Ελλάδα αφαιρούν και προσθέτουν στην αναβάθμιση των F-16 Block 50…

 

Την ώρα που η Γερμανία στρέφει ένα σημαντικό μέρος των κονδυλίων της κοινωνική πολιτικής στον εξοπλιστικό τομέα, μετά το ξέσπασμα της Ουκρανο-Ρωσική κρίση, στην Ελληνική πραγματικότητα και μετά την επιτυχία των φρεγατών Belh@rra παρατηρούνται σημάδια «κόπωσης» στην μακρά προσπάθεια που ξεκίνησε για την αύξηση της αμυντικής ισχύος, αλλά και προβληματισμού λόγω της πληθωριστικής έκρηξης.

  • Το Βερολίνο όμως μήπως δείχνει τον δρόμο σε αυτή την κρίσιμη για την Ευρώπη συγκυρία; Και μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες το επίσημο αίτημα (LOR) που χρίζει απάντησης από τις Ηνωμένες Πολιτείες (LOA) για την προμήθεια των μαχητικών 5ης γενιάς F-35 αποστέλλεται με πολλά Mach στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού ενώ τεχνικά κλιμάκια ήδη φέρονται να συζητούν- αν και πρόωρα- τα περί της εκπαίδευσης ιπταμένων και μηχανικών αλλά και τα των πρώτων παραδόσεων στην Γερμανική αεροπορία

Στα καθ’ ημάς, πέραν των φρεγατών και το επικείμενο πρόγραμμα των κορβετών που υποτίθεται πως βρισκόμαστε στο στάδιο της επιχειρησιακής αξιολόγησης των προτάσεων που κατέθεσαν οι «μνηστήρες», μια άλλη κρίσιμη υπόθεση, σύμφωνα με πληροφορίες γι’ ακόμη μια φορά «περιφέρεται» στους διαδρόμους του υπουργείου και του αεροπορικού Επιτελείου.

Το πρόγραμμα που η υπόθεσή του έχει αρχίσει να λαμβάνει διαστάσεις του «γιοφυριού της Άρτας» δεν είναι άλλο από εκείνο της αναβάθμισης των F-16 Block 50.

Τα 38 αεροσκάφη και οι δυο πολεμικές μοίρες, 341 «Βέλος» και 347 «Περσέας», περιμένουν να μάθουν το λογικό, δηλαδή τον χρόνο που τα «50αρια» θα περάσουν από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ώστε να ληφθεί η απόφαση για την αποστολή του Ελληνικού Letter Of Request προς τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Τα τελευταία δεδομένα έλεγαν πως το πρόγραμμα των F-16 Block 50 θα έρθει στο Ελληνικό κοινοβούλιο «απαλλαγμένο» από τις προσθήκες των υπό-προγραμμάτων που φούσκωναν τον λογαριασμό και που αφορούν τα ατρακτίδια Sniper και την πιστοποίηση του λογισμικού για τη διεύρυνση της γκάμας των όπλων που θα μπορούν να φέρουν στο μέλλον ως F-16 Block 52 Adv++, που θα έχουν στην τελική μορφή τους.

  • Τα νέα δεδομένα που φέρονται να συζητούνται ανάμεσα στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, είναι ότι τα δυο υπό-προγράμματα δεν αποκλείεται ξανά να «κουμπώσουν» με αυτό των F-16 Block 50, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει πως ο λογαριασμός θα δείξει «αλμυρός», κυρίως για τα κόμματα της αντιπολίτευσης που ήδη έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους.

Το βέβαιο, όπως επισημαίνεται από πηγές στο υπουργείο Εθνικής άμυνας, την Πολεμική Αεροπορία αλλά και ανθρώπους που γνωρίζουν τα βήματα της διαδικασίας, είναι ότι για σαφείς απαντήσεις και τιμές θα πρέπει να ταξιδέψει στις ΗΠΑ το επίσημο ερώτημα της Ελληνικής πλευράς, ενώ το ίδιο θα πρέπει να συμβεί και για το αεροσκάφος 5ης γενιάς-αν υπάρχει ακόμη ζοφερό ενδιαφέρον και ο «κουμπαράς»- διότι όπως φαίνεται οι εξελίξεις στην Αν. Ευρώπη θ’ αυξήσουν την ανάσχεση των χρηστών, έξω από τον χώρο κατασκευής των F-35.

  • Παράλληλα το μεγάλο ερωτηματικό που ουδείς μπορεί ν’ απαντήσει με σαφήνεια είναι το «πότε» το πρόγραμμα που θα εκτοξεύσει την ραχοκοκαλιά του αεροπορικού στόλου στα 121 διαλειτουργικά μαχητικά, θα φτάσει προς συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της βουλής.

Για την «ιστορία» να θυμίσουμε ότι η πολιτική κόντρα για τα F-16 Block 50 και την αναβάθμισή τους, ξεκίνησε για το κόστος των 700 εκ., στο οποίο συμπεριλαμβάνονται τα ατρακτίδια Sniper και η αναβάθμιση του λογισμικού του φακέλου των όπλων. Στην ίδια κόντρα πρέπει να προστεθεί και το εγχείρημα της Πολεμικής Αεροπορίας, η αναβάθμιση να γίνει στην 111 Πτέρυγα Μάχης και όχι στην ΕΑΒ.

  • Το πρόγραμμα αποσύρθηκε τον Αύγουστο από την επιτροπή της Βουλής και επέστρεψε άλλες δυο φορές για να μετακινηθεί εκ νέου στο γραφείο του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου.

Οι προτάσεις προς τον υπουργό ήταν η «απαλλαγή» από τα δυο υπό-προγράμματα και με αυτό τον τρόπο το κόστος μειώνονταν αισθητά στα 420 εκατομμύρια, δηλαδή περίπου 50 εκ. πιο οικονομικό- όπως λένε άνθρωποι που διαπραγματεύτηκαν και στο παρελθόν– από εκείνο που είχε συζητήσει (σ.σ. και πάλι δίχως LOR) η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, όταν δηλαδή εκκινούσε το αρχικό πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 στη διαμόρφωση Viper…

https://hellasjournal.com/